Karadeniz Teknik Üniversitesi Fatih Eğitim Fakültesi Beden Eğitimi ve Spor Öğretmenliği Bölümü ilk mezunlarındanım. Bundan her zaman gurur duydum. Daha sonra Trabzon Üniversitesi bünyesinde Spor Bilimleri Fakültesi bölümü açıldı.
KTÜ’nün geçmişi ve tarihi spor bilimlerinin dışında kalmaması adına bilimsel alanda çalışmaları sürdürdüğünü gururla gördük. Davetlisi olduğum 3. Uluslararası Spor Teknoloji Sempozyumuna katıldım. İl dışından birçok akademisyen gelmiş muhteşem sunumlar gerçekleştirdiler. Özellikle yapay zeka başta olmak üzere dünyada başarılı olan teknolojik gelişiminin spora neler katacağına şahit olduk. Kalabalık bir spor adamları, teknik direktör Mustafa Akçay Olmak üzere davetliler arasına yer aldı.
Spor teknoloji sempozyumunun arkasındaki en büyük güç ise dört akademisyenin olağanüstü çabasıydı. Sağlık Bilimleri Fakültesi Dekan Yardımcısı Prof. Dr. Abdullah Bora Özkara, Egzersiz ve Spor Bilimleri Bölümü Başkanı Doç. Dr. Fatih Kırkbir, Beden Eğitimi ve Spor Bölümü Başkanı Doç. Dr. Burakhan Aydemir ve Beden Eğitimi ve Spor Bölümü Başkan Yardımcısı Öğr. Gör. Dr. Zafer Gayretli, büyük bir özveriyle çalışarak etkinliği zirveye taşıdı.
Hatta bu ekibin spor adına yaptıkları çalışmaların, KTÜ’nün YÖK tarafından 31 üniversite arasında “Spor Dostu Kampüs” seçilmesinde de önemli payı olduğunu düşünüyorum. Tabii bu başarıda, gönüllü olarak görev alan Fizyoterapi, Beslenme Diyetetik ve Elektrik elektronik Mühendisliği bölümleri öğrencilerinin de büyük emeği var. O gençlerin sorumluluk bilinci gerçekten takdire değerdi. Başarılarını gururla alkışladık.
KTÜ Spor ve Teknoloji Sempozyumu, sıradan bir akademik etkinlik olmanın çok ötesine geçti. Spor biliminin sahada ve teknolojide nasıl bir fark yaratabileceğini somut bir şekilde gösterdi. Gelecek yıl düzenlenecek dördüncü sempozyumda ise spor performans ölçüm sistemleri, yapay zekâ destekli antrenman araçları ve dijital izleme teknolojileri gibi konuların ele alınması planlanıyor. Bu bağlamda, özellikle Trabzon’daki profesyonel spor kulüplerine DeepSport ve ai4sports gibi yapay zekâ platformlarını yakından takip etmelerini öneririm. Bu sistemler, termal görüntüleme sayesinde sporculardaki sakatlık ve yorgunlukları erken tespit ederek performansı artırmada ve sakatlıkları önlemede devrim niteliğinde çözümler sunuyor.
KTÜ 3. Spor ve Teknoloji Sempozyumu, teknolojinin sporun gelişimindeki artan önemini ve üniversitenin bu alandaki liderliğini bir kez daha kanıtladı. Sempozyumda spor bilimleri ve teknolojileri üzerine güncel araştırmalar sunulmuş, katılımcılar bilimsel geri bildirim alıp disiplinler arası etkileşim kurmuştur. Bildiriler Fizyoterapi, Spor bilimleri alanlarında ve sağlık alanlarında sunulmuştur.
Bu güzel çalışmalarda bir iş birliği sempozyuma katılan başarılı çalışmalara imza atan Gençlik ve Spor İl Müdürü Lokman Arıcıoğlu’ndan geldi. Bünyelerinde bulunan Performans merkezini bu çalışmalara açabileceğini ifade ederek birlikte çalışabileceklerini dile getirdi.
İlerleyen günlerde yukarıda isimlerini saydığım akademisyenlerin olduğu bilimsel kurul, TR Dizin indeksli bir dergi kurma aşamasındaymış. Bu sempozyumun önümüzdeki yıllarda daha da büyüyerek spor dünyasında ses getireceğine inanıyorum Ayrıca egzersiz ve spor bilimleri bölümünün 24 adet yüksek lisans öğrencisi mevcut 2027 itibariyle Doktora programı açılacak. Emeği geçen herkese yürekten teşekkür ediyoruz.
Bu güzel çalışmada Rektör Hamdullah Çuvalcı tarafından ataması yaptığı günden beri eleştiri konusu olan Sağlık Kültür ve Spor Dairesi Başkanının neden katılmadığı bilinmemektedir. Yaptığım araştırmada kendi sorumluluk alanını yeşil ve beyaza boyamakla meşgul olduğunu öğrendim. Biri ona mezun olduğum okulun renginin kurulduğu tarihten itibaren Lacivert ve beyaz olduğunu hatırlatsın. Bilimsel çalışmalara uzak olanların, verimsel çalışmalar yürütemeyeceği açıktır.
Diğer taraftan aldığım duyumlara göre üniversitenin tesislerinin öğrencilere ücretli kullandırıldığı söylenmektedir. Bu anlayış kabul edilemez. Herkes öğrencilik hayatından geçmiştir. Elindeki ile geçinmeye çalışan öğrencilerden tesis ücreti istemek büyük ayıptır. Ne demek parası olmayan öğrenci spor yapamayacak mı? KTÜ’ye büyük heyecanlarla gelmiş bir öğrenciye bu muameleyi yapmak kabul edilemez bir durumdur. Böyle bir durum varsa bundan derhal vazgeçilmelidir.
Gençlik yıllarımızda Trabzon’da ilk uluslararası hentbol salonu KTÜ’de bulunuyordu. Burada lig maçlarımızı oynardık. Dönemin Valisi Yılmaz Ergun, O dönemin Rektörü Kemal Gürüz, Merhum İl Milli Eğitim Müdürü Bener Cordan, İl Jandarma Komutanı, İl Emniyet Müdürü salonu tamamen dolduran faroz taraftarı ve üniversite öğrencileri önünde maçlarımızı oynardık.
Bu maçlar sayesinde üniversite öğrencileri onları yönetenlerle sıcak diyalog kurarlardı. Faroz seyircisi tezahüratın dozunu kaçırmaya başlayınca Vali Yılmaz Ergun elini havaya kaldırır, seyircilerde ellerini kalplerine götürerek “tamam sayın valim” dercesine muhteşem iletişim kurarlardı.
Bu aslında halk ile Üniversite ve onlarla birlikte üniversite öğrencilerinin kavuşması demekti. Bu işbirliği sıcak diyalogları da beraberinde getiriyordu. O yıllarda KTÜ spor kulübümüz vardı. Bu kulüp o kadar önemli bir işlev görüyordu ki; Hentbol, Futbol, Voleybol, Basketbol takımlarının yanı sıra ferdi sporcular liglerde mücadele ediyordu. En önemlisi KTÜ’yü tercih eden Elit sporcular sporculuk hayatlarına devam ediyorlardı.
Bu kulüp ver mı yok mu bilmiyorum? Ama işlevsel olmadığı açıktır. Bilimsel çalışmalarla güzel çalışmalara imza atan KTÜ bu eksikliği spor alanında da kendini göstererek ortadan kaldırmalıdır. Unutulmalıdır ki ülkemize uluslararasında nice başarılar yaşatanların yolu KTÜ’den geçmiştir.